logo

MUSEA gebouw – collectie – instituut

It’s a real monster. But I think a good monster. Basically, it’s not at all a bad idea.[1]

Dit ‘monster’ is het Centre Pompidou (1977) in Parijs. Deze flexibele container markeerde een absolute ommekeer in de kunstwereld. Voor kunstenaars als Daniel Buren is het kale interieur een uitnodiging om het museuminstituut en de leegte van de ruimte aan de kaak te stellen. Voor de eerste directeur is de radicaliteit van het gebouw een langgekoesterde wens, de bovenstaande uitspraak is dan ook van hem.

De fascinerende wisselwerking tussen architectuur, kunst en het instituut museum is het onderwerp van deze cursus. In een reeks van vijf lezingen passeren de publiekslievelingen onder de moderne kunstmusea de revue.

Aanmelden

Start: 15 februari 2018

Locaties: Amsterdam en Velp (Gld)

5 lezingen €145,00

 

Beatrix Ruf, voormalig directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, stelt in een korte docu dat hedendaagse kunst de taal is die je het beste begrijpt. Voor de docu, klik hier.


[1] Pontus Hultén, in de jaren 1974-1981 directeur van MNAM, Musée National d’Art Moderne, onderdeel van het Centre Pompidou. In: Wouter Davidts, Bouwen voor de kunst? Museumarchitectuur, Gent 2006, p.277.

Date: January 26, 2018